Home

עם האי ודאות והדיסאינפורמציה בתקשורת, לגבי מצבה של מדינת ישראל מול אירן, כן תוקפים, לא תוקפים, כן גרעין, לא גרעין, אזרחים רבים נשארים שאננים  ולא נותנים למצב להטריד אותם. ויש כאלה שנלחצים, תגובה טבעית לאי ודאות. בכל מקרה, אני לא מהנלחצים אבל רק כדי ללכת על ה-safe side ומכיוון שבבניין בו אני גר אין מקלט, החלטתי לעשות את המעשה האחראי ולברר היכן נמצא המקלט הקרוב לביתי. על הדרך גיליתי כמה דברים מטרידים. 

התקשרתי  בחמישי בערב למוקד העירוני 106 הירושלמי (שם אני מתגורר), שלא עזרו לי במיוחד. המוקדנית נתנה לי מספר טלפון של מחלקת הביטחון בעיריה ושאתקשר בראשון בבוקר. הקשתי עליה, "מה אם תהיה פעולה בסוף השבוע?" היא הבטיחה לי שלא תהיה מלחמה ושאין לי מה לדאוג (האם היא יודעת משהו שאני לא יודע?)

 

מה שהכי הפתיע אותי, זה למרות שהמוקדנית לא ידעה לתת מידע על מקלטים ציבוריים בעיר, המידע נמצא באתר האינטרנט של העירייה. רשמתי בגוגל, "מקלטים ציבוריים בירושלים" ומצאתי, לא הכי מהר אבל מצאתי. רק לציין סוגייה מטרידה, לא מצאתי את הרשימה, באנגלית, ערבית, רוסית ואמהרית, מה גם שברשימה מצויין שטח המקלט אך לא את כמות האנשים שהוא יכול להכיל.

שלחתי דוא"ל לראש מחלקת ביטחון בעירייה,איציק נידם. שאלתי אותו האם המוקד העירוני אמור לדעת לענות היכן נמצאים המקלטים ומה עם רשימת המקלטים בשפות נוספות, הוא הפנה אותי לדוברות העירייה. גם כן שירות לציבור.

דבר נוסף ששמתי לב, מרשימת המקלטים, כמעט כולם נמצאים בשכונות יהודיות מלבד אחד בשועפט ועוד אחד באבו תור.  האם לתושבי מזרח העיר לא יהיה היכן להתגונן בזמן מתקפת טילים? ואם למדנו משהו ממלחמת לבנון השנייה, זה שטילים לא מבחינים בין יהודים לערבים.

תגובת דובר עיריית ירושלים:

"המידע אודות המקלטים הציבוריים בעיר מופיע באתר האינטרנט העירוני והוא נגיש לתושבים. רשימות המקלטים בשפות האנגלית והערבית יעלו לאתר בימים הקרובים.

 בעקבות הפנייה עברו מוקדני המוקד העירוני הדרכה נוספת בנושא המקלטים הציבוריים, על מנת לספק מענה טלפוני ראוי לתושבים. "

שני דברים: 1. כמובן צריך לוודא בעתיד שמה שדובר העירייה הבטיח, הוא גם יקיים.

                   2. אני חושב שזה דוגמא לעיתונות או יותר נכון בלוגריות שמזיזה דברים

שאלתי את מאיר מרגלית, נציג מפלגת מרצ בעיריית ירושלים ומחזיק תיק מזרח ירושלים בעיריה, מה דעתו על כך שאין מקלטים ציבוריים במזרח העיר וזאת תגובתו:

"אכן, אין מקלטים במזרח העיר.

למען האמת, בין כל הדברים החסרים במזרח העיר,  מקלטים זה פחות משמעותי, וגם במערב העיר אני לא משוכנע שמדובר בצורך בוער במיוחד.  עיין ערך מלחמת עיראק הראשונה שבה על ירושלים לא נפל אף טיל.

 אני מוטרד מהמחסור בכיתות לימוד, מרפאות, תעסוקה, מהעובדה ש-75% מתושבי מזרח העיר חיים מתחת לקוו העוני, מהמכשולים הענקיים העומדים בפני מי שמבקש להוציא היתר בנייה, מהריסת בתים וכדומה.

 לכן, טוב שאתה רגיש לסוגייה אבל כרגע מקלטים לא עומדים בראש סולם העדיפויות שלי"

בדקתי מה מצב המקלטים באיזור בו אני גר, מרכז העיר ירושלים

האמנם הדוגמאות שאני מציג הן מאוד ספציפיות ונכונות רק לאיזור בו אני גר, אבל אני מניח שהן דיי חוזרות על עצמן במקומות אחרים בישראל.

בהתחלה בדקתי כמה זמן יקח לי לרוץ למקלט הקרוב

לקח לי 02:38 דקות, זמן לא רע, כאשר מביני עניין אומרים שמרגע שהטיל יוצא מאירן ועד שהוא מגיע לישראל, יקח 15 דקות

ואחרי שרצתי למקלט, בדקתי מה מצבם מבחוץ, הרי אם איזה מישהו מתקשר למוקד 106 כי אין לו גישה לאינטרנט, בנתיים הוא לא יקבל תשובה, אז אולי התשובה ברחוב.

הטוב:

קרן היסוד 19, מצויין מעל הכניסה לבניין שיש שם מקלט, אולי כי המקלט נמצא במבנה של לשכת המסחר האמריקנית. האמנם לא נכנסתי למקלט אבל לפי השלטים מסביב, יש שם חדר כושר, אז אני מניח שהוא מתוחזק.

קרן היסוד 19, משולט יחסית טוב, עדיין צריך לדעת שיש פה מקלט

קרן היסוד 19, משולט יחסית טוב, עדיין צריך לדעת שיש פה מקלט

הרע:

קינג ג'ורג' 30, זה המקלט שרואים בסרטון, או שיותר נכון לא רואים, לא מסומן כלל וכלל שיש שם מקלט, אין שילוט ואין הפנייה, אם מחפש המקלט לא יודע שיש שם מקלט, הוא גם לא יגיע לשם, אפילו אם הוא ממש מיחוץ לדלת הבניין

קינג ג'ורג' 30, המקלט בתוך הבניין? אין שילוט ואין הכוונה

קינג ג'ורג' 30, המקלט בתוך הבניין? אין שילוט ואין הכוונה

המכוער:

צומת הרחובות קינג ג'ורג' ושמואל הנגיד. גם שם הסימון לוקה מאוד בחסר, והמקלט לא ממש נמצא בצומת הרחובות אלה 50 מטר מזרח בתוך הפארק הקרוב, אין שילוט מהרחוב, אבל אותו יהיה קל יותר למצוא אם מחפשים אותו בזמן מתקפת טילים.

קינג ג'ורג' ורחוב שמואל הנגיד, מסתתר בתוך גן ציבורי והשילוט לוקה בחסר

קינג ג'ורג' ורחוב שמואל הנגיד, מסתתר בתוך גן ציבורי והשילוט לוקה בחסר

מסקנה: כדי להיות מוכנים, אם כבר יש מקלטים אז שנדע לפחות איפה הם.

תוספות, ככה לקריאה נוספת אם בא לכם

רשימת המקלטים הציבוריים בירושלים, הורדתי את הרשימה מאתר העירייה 

המקלטים והממ"דים בישראל- מספרם ומצבם. (עדכון משנת 2011)

חוק ההתגוננות האזרחית, 1951

וסוכריה בשביל הסוף, הסרט המצוייר   whan the wind blows זוג בריטי בגיל העמידה מתמודד עם שואה גרעינית

רוצים לקבל עדכונים כשיש פוסט חדש? עכשיו אפשר גם: לעשות לייק בפייסבוק, לעקוב בטוויטר או לעשות מה שעושים בטאמבלר, מודה עוד לא הבנתי וחדש חדש חדש, גוגל +

9 מחשבות על “את/ה יודע/ת היכן המקלט הקרוב לביתך?

  1. פוסט מעולה, מעניין ומושקע. האם המקלט שהגעת אליו היה פתוח או סגור? כי נראה כאילו הוא סגור

  2. פינגבק: נכנסת למעלית? לא בטוח שתצא/י | Zeatu Barbarosa

  3. פינגבק: דובר צה"ל מציג: אילוסטרציה צפון קוריאנית של הפחדה | Zeatu Barbarosa

כתיבת תגובה

