Home

שבוע לאחר שמשה סילמן הצית את עצמו בהפגנת המחאה החברתית ויום אחרי שנפטר בבית החולים מהפציעות שחווה, התכנסו בירושלים פעילים ומזדהים לצעדת נרות לזכרו, הצועדים הלכו על רחוב עזה בירושלים בין הבית שנמצא בבעלותו של בנימין נתניהו למעון ראש הממשלה הרשמי.

פעילים חלקו לעוברים לשבים במכוניות, עותקים של המכתב 'אני מאשים' של משה.

פעילים חלקו לעוברים לשבים במכוניות, עותקים של המכתב 'אני מאשים' של משה.

האדישות הישראלית יכולה להוציא מהכלים, כשהבנתי שהולכת להיות צעדת נרות לזכרו משה (אני מסרב לקרוא לו "סילמן" זה נראה לי כזה מרוחק) או לציון שבוע  לארועי השבוע שעבר או לא משנה למה, הדימויים שעלו לי בראש היו אלה של צעדת הנרות שהתרחשה בסן פרנסיסקו לאחר שהארווי מילק, פוליטיקאי הומוסקסואל, נרצח בידי פוליטיקאי אחר  בשנת 78'. שם מספר הצועדים הוערך בין 25,000 ל-40,000 בני אדם, כנראה אני נאיבי. בירושלים הגיעו בין 150 ל-200 בני אדם, כל כך מעט אנשים שרעש נביחות הכלבים וצפירת המכוניות היה בולט יותר, השיירות המשיכו לעבור, לפחות בהתחלה. כל הזמן, פעילים חלקו לעוברים לשבים במכוניות, עותקים של המכתב 'אני מאשים' של משה.

החלק האקטיבי של הצעידה התחיל בקריאה משותפת של  הצועדים את מכתב ה'אני מאשים' של משה, כשהגיעו למשפט "אני מאשים את מדינת ישראל, את ביבי נתניהו ושטייניץ הנבלות…" עלתה עוצמת הקול של הקוראים והחוזרים, מתבקש, שישמעו אותם, מבעד לחומות ולאבטחה.

"יש לך אש?" הייתה השאלה הנפוצה

"יש לך אש?" הייתה השאלה הנפוצה

התחלנו לצעוד, צעידה כזאת מתאבלת, כזאת מתלבטת, על הכביש, על המדרכה, מחזיקים בקבוקי פלסטיק חצויים מלאים בחול שנאסף מהגן הציבורי שמול הבית של ביבי, "יש לך אש?" הייתה השאלה הנפוצה, הרוח הקרירה שכבר יותר משבוע מחכים לה, חיבלה בתוכניות וכיבתה את הנרות . מספר המבוגרים זאת אומרת מעל גיל 50 היה רב יותר ממה שזכרתי מצעדות, הפגנות או מחאות קודמות, אולי אלה מהדור של סן פרנסיסקו 1978.

כשהגיעה הצעדה למקום בו עמד אוהל משפחת שליט, ואחרי זה אוהל המחאה של עולי אתיופיה, נתלה דגל שחור על הגדר הלבנה שחוסמת את רחוב בלפור, הודלקו נרות נשמה והחלו ההספדים.

ראשון הדוברים לא הציג את עצמו, או שכן ולא שמעתי, הוא קרא הספד שכתב למשה על הוול שלו בפייסבוק (אם מי מהקוראים של פוסט זה יודע מי הדובר, אני אשמח לדעת), משם עבר בצורה מאוד לא בהירה לזה שבשנת 2008 או 2006, הוא ניסה להתמודד בבחירות ולא הצליח או שהכשילו אותו או אנא עראף. וגם לו היה את מי להאשים, שרים, ראשי ממשלה, שופטת את העיתונים ואת המדיה שמכרו את נשמתם בנזיד עדשים וגם הוא האשים את  מנהיגי המחאה בתל אביב שלא עלו לירושלים, למרות שהוא הציע להם, פלגנות מישהו? הקהל צעק שישתוק. הדוברים שאחריו דברו נגד הפלגנות כאילו זו בעיה אמיתית שתכשיל את המחאה ושכולנו משפחה אחת, וכמו שאובמה פעם אמר על הישראלים, "גם בין חברים טובים יש חילוקי דעות" אבל זה מה זה לא קשור.

אוטובוס של תגלית, תקוע באשליה הישראלית, בצעדת הנרות לבית ראש הממשלה

אוטובוס של תגלית, תקוע באשליה הישראלית, בצעדת הנרות לבית ראש הממשלה

אחריו עלה להספיד יוס, חבר של משה, מהמחאה החיפאית, מול המעון הרשמי של ראש הממשלה אמר: "אנחנו נגרש את החזיר הזה לרחוב הזה…" משפט אחד, מהספד, שלם שנחקק לי בראש, העברתי הלאה וחקקתי אותו גם בטוויטר ובפייסבוק. עוד דיברו, האשימו את ראש הממשלה בהסכמה שבשתיקה ל"אני מאשים" של משה, היה אחד ששר את "לו יהי" של נעמי שמר, "כל שנבקש, לו יהי" בעיני זה שיר  קפיטליסטי אבל זה אני.

כל המספידים ספדו אל תוך מגאפון, לא רהוטים, לא מאורגנים, מדברים מהר מדי, מדברים מתוך סערת רגשות, מתוך זעזוע, מתוך הלב, מהרגש ולא מהמחשבה, יש בזה משהו יפה בעיני ויותר חשוב, אמיתי וכנה. כשהתחיל שלב הלוגיסטיקיה ובמקום לספוד, הדוברים פרטו על דרכי הגעה מירושלים ללוויה חתכתי הביתה מאוחר יותר ראיתי מהחלון של דירתי צעדה של להערכתי כמה עשרות שצעקו "כל העם משה סילמן", הם צעדו למרכז העיר ירושלים, אני התיישבתי לכתוב את הטקסט הזה.

אני לא אלך להלוויה של משה וכנראה גם לא אלך לשבעה, אני אף פעם לא יודע מה לומר ולבוא ולשתוק? זה נראה לי חוסר כבוד.

רוצים לקבל עדכונים כשיש פוסט חדש? עכשיו אפשר גם: לעשות לייק בפייסבוק, לעקוב בטוויטר או לעשות מה שעושים בטאמבלר, מודה עוד לא הבנתי

מחשבה אחת על “כל העם משה סילמן או "אנחנו נגרש את החזיר הזה לרחוב הזה"

כתיבת תגובה

